Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Gmina Stary Targ
Menu góra
Strona startowa Zarządzenia Wójta Gminy 2023
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Zarządzenie nr 52/2023 - 2023, menu 252, artykuł 1464 - BIP - Gmina Stary Targ”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

2023

Zarządzenie nr 52/2023

Zarządzenie Nr 52/2023

Wójta Gminy Stary Targ

z dnia 29 września 2023 r.

w sprawie przyjęcia dokumentu

Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Stary Targ nr XXX/278/2006 z dnia 26 stycznia 2006 r. (ogłoszoną w Dz. Woj. Pomorskiego nr 51 poz. 1050 z 15 maja 2006 r.)

 

Na podstawie art. 43, w związku z art. 46 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094, 1113) zarządzam co następuje:

 

  • 1

Przyjmuję dokument wymagający udziału społeczeństwa:

 

Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Stary Targ nr XXX/278/2006 z dnia 26 stycznia 2006 r. (ogłoszoną w Dz. Woj. Pomorskiego nr 51 poz. 1050 z 15 maja 2006 r.)

 

sporządzony w wyniku Uchwały Nr VII/31/2019 Rady Gminy Stary Targ z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Stary Targ nr XXX/278/2006 z dnia 26 stycznia 2006 r. (ogłoszoną w Dz. Woj. Pomorskiego nr 51 poz. 1050 z 15 maja 2006 r.).

 

  • 2

Załącznikiem do niniejszego zarządzenia jest pisemne podsumowanie wraz z uzasadnieniem do przyjętego dokumentu zgodnie z art. 55 ust. 3 oraz art. 42 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094, 1113).

  • 3

Kieruję niniejszym przyjęty dokument – projekt Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Stary Targ nr XXX/278/2006 z dnia 26 stycznia 2006 r. (ogłoszoną w Dz. Woj. Pomorskiego nr 51 poz. 1050 z 15 maja 2006 r.), o którym mowa w § 1 do uchwalenia przez Radę Gminy Stary Targ.

  • 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

......................................................

(Wójt Gminy Stary Targ)

 

Załącznik

do Zarządzenia Nr 52/2023

Wójta Gminy Stary Targ

z dnia 29 września 2023

w sprawie przyjęcia dokumentu pn.

Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Stary Targ nr XXX/278/2006 z dnia 26 stycznia 2006 r. (ogłoszoną w Dz. Woj. Pomorskiego nr 51 poz. 1050 z 15 maja 2006 r.)

Pisemne podsumowanie wraz z uzasadnieniem do przyjętego dokumentu

Na podstawie art. 55 ust. 3 oraz art. 42 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023r poz. 1094, 1113) informuję:

  1. Zmiany przeznaczenia terenu i spodziewane skutki środowiskowe, w tym rozpatrywane rozwiązania alternatywne

Miejscowy plan jest realizacją Uchwały Rady Gminy Stary Targ  Nr VII/31/2019 z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Stary Targ nr XXX/278/2006 z dnia 26 stycznia 2006 r. (ogłoszoną w Dz. Woj. Pomorskiego nr 51 poz. 1050 z 15 maja 2006 r.). Opracowanie zmiany mpzp zwane jest dalej „Planem”.

Plan obejmuje obszar wsi Waplewo i Waplewko, tereny istniejącego zainwestowania tych miejscowości oraz otaczające grunty, jest to obszar o powierzchni ok. 580 ha. Celem opracowania jest zmiana ustaleń dotychczas obowiązujących planów miejscowych, w szczególności ustalenie przeznaczenia terenów oraz warunków dla zabudowy i zagospodarowania uwzględniających zgłoszone wnioski oraz aktualny stan prawny. Nowy plan miejscowy ma też zapobiec lokalizacji w granicach planu wielkotowarowej  produkcji zwierzęcej (hodowli trzody chlewnej) mogącej powodować znaczne uciążliwości dla mieszkańców, negatywny wpływ na środowisko oraz na chronione wartościowe elementy, w tym wpisany do rejestru zabytków zespół pałacowo-parkowy. 

Dla obszaru opracowania obecnie obowiązują następujące mpzp:

  • miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko - uchwalony Uchwałą nr XXX/278/2006 Rady Gminy Stary Targ z dnia 26 stycznia 2006 r. (publikacja Dz. Urz. Woj. Pom. 2006.51.1050 z dnia 2006.05.15);
  • miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów przeznaczonych do zalesienia, obręb Waplewo Wielkie – uchwalony Uchwałą Nr XXVIII/251/2005 Rady Gminy Stary Targ z dnia 1 grudnia 2005 r. (publikacja Dz. Urz. Woj. Pom. 2006.83.1722 z dnia 2006.08.07).;
  • zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania wsi Waplewo Wielkie i Waplewko – dla nieruchomości oznaczonych w ewidencji gruntów nr 106/3 i 106/4 obręb Waplewo  - uchwalona Uchwałą Nr XII/166/2016 Rady Gminy Stary Targ z dnia 29 grudnia 2016 r (publikacja Dz. Urz. Woj. Pom.. z 21.02.2017 poz. 707);
  • miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru zainwestowania działki nr 75/17 we wsi Waplewo Wielkie – uchwalony Uchwałą Nr LI/301/2018 Rady Gminy Stary Targ z dnia 29 czerwca 2018r (publikacja Dz. Urz. Woj. Pomor.2018.3236).

Obszar opracowania położony jest pod względem administracyjnym w południowo-wschodniej części gminy Stary Targ (powiat sztumski, województwo pomorskie), w północnej części Pojezierza Iławskiego. Charakterystykę obszaru opracowania pod względem geograficznym i przyrodniczym zawiera opracowanie ekofizjograficzne podstawowe sporządzone dla potrzeb miejscowego planu (opracowanie PROEKO, Gdańsk, 2019). Obszar opracowania to część Pojezierza Iławskiego, charakteryzuje się urozmaiconym uksztaltowaniem terenu, występują tu poza niewielkim dopływem rzeki Dzierzgoń  niewielkie powierzchniowo zbiorniki wodne związane z dawnymi wyrobiskami po eksploatacji kruszywa. W całości obszar położony jest w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych „Elbląg do Młynówki” W pokrywie glebowej przeważają  gleby brunatne właściwe czarne ziemie  oraz miejscami czarne ziemie zdegradowane i szare ziemie. W podłożu występują gliny, piaski, żwiry, miejscami torfy. Ok. 27% powierzchni obszaru zajmują zbiorowiska leśne (centralno-wschodnia oraz  zachodnia część obszaru opracowania), zadrzewienia i zakrzewienia. Wartościowy jest zespół zieleni parku przydworskiego (park w stylu angielskim, z drzewami-pomnikami przyrody), a także zadrzewienia wzdłuż dróg. Część występujących tu lasów ma status lasów ochronnych –wodochronnych. Są one ważnym elementem osnowy ekologicznej, mają duże znaczenie krajobrazowe. W granicach planu przeważają użytki rolne. Warunki agroekologiczne obszaru są bardzo korzystne, występują użytki chronione klas I-III. Przez obszar opracowania wg „Koncepcji sieci ekologicznej woj. pomorskiego dla potrzeb planowania przestrzennego” (Bezubik i in.2014) przebiega korytarz ekologiczny rangi subregionalnej „Łącznik dolin Liwy i Dzierzgoń”, korytarz ten przerwany jest przez  zainwestowanie wsi Waplewo Wielkie.

Środowisko przyrodnicze obszaru w części jest przekształcone; znajdują się tu: zakłady powierzchniowej eksploatacji  kruszywa, obiekty chowu i hodowli zwierząt, tereny użytkowane rolniczo, osadnictwo wiejskie z zabudową wsi Waplewo Wielkie i Waplewko, w tym zabudowania mieszkaniowe, zagrodowe, produkcyjne, usługowe, drogi, nieczynna linia kolejowa, linie elektroenergetyczne napowietrzne średniego i niskiego napięcia. Przez obszar nie przebiegają linie elektroenergetyczne najwyższych napięć ani wysokich napięć. Nie występują w granicach planu obiekty zaliczane do zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej ani zakłady o dużym ryzyku takiej awarii. Nie występują obszary zagrożone powodzią, nie występują zarejestrowane usuwiska ani obszary predysponowane do występowania ruchów masowych.

Wg danych Państwowego Instytutu Geologicznego (baza MIDAS) oraz wg „Bilansu zasobu kopalin i wód podziemnych w Polsce wg stanu na 31.12.2020 r.” (2021) na obszarze opracowania występują udokumentowane złoża surowców mineralnych – piasków i żwirów. Ponadto w graniach złóż „Waplewo Wielkie – AG” oraz „Waplewo Wielkie V” utworzono tereny i obszary górnicze. Wg „Bilansu…” (2020) złoże „Waplewo Wielkie V” jest zagospodarowane, eksploatowane okresowo (stan zagospodarowania złoża - T). Niektóre z występujących w granicach opracowania złóż  to złoża, z których wydobycia zaniechano.

Południowa część obszaru opracowania położona jest w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Jeziora Dzierzgoń, a fragment wschodniego skraju w zasięgu OCHK Rzeki Dzierzgoń. Obowiązują w nich ograniczenia wynikające  z ustanowionych for ochrony przyrody, w tym Uchwala Sejmiku Woj.Pom. 259/XXIV/16 z dnia 25 lipca 2016r w sprawie obszarów chronionych w województwie pomorskim.  W parku przypałacowym (wpisanym do rejestru zabytków)  w Waplewie Wielkim znajdują się drzewa – pomniki przyrody – łącznie 9 obiektów.

Uwzględniono w sporządzonej zmianie mpzp grunty rolne, dla których zgodnie z procedurami planistycznymi obowiązujących mpzp uzyskano wcześniej zgody na zmianę rolnego przeznaczenia na cele nierolnicze, a dla nowych terenów planowanych na gruntach klas III uzyskano zgodę  na zmianę rolnego przeznaczenia na cele nierolnicze dla 3,6796 ha gruntów rolnych  klas III, decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi  nr DNI.tr.602.158.2022 z dnia 28 czerwca 2022 r. Zgoda ta dotyczy terenów o symbolach: 18.U (dz. ewid. nr 81/12), 19.U (dz. ewid. nr 81/8, 81/9), 011.KDW (dz. ewid. nr 64/2), 012.KDW (dz. ewid. nr 81/11, 81/4), 013.KDW (dz. ewid. nr 81/12).

Ustalenia „Planu” są zgodne z obowiązującym dokumentem Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Stary Targ – Uchwała Nr XXIII/197/2012 Rady Gminy Stary Targ z dnia 28 grudnia 2012r., projekt sporządzono zgodnie z jego zapisami..

Na obszarze objętym opracowaniem uwzględniono stan istniejący oraz uwarunkowania środowiskowe, gospodarczo-ekonomiczne, społeczne oraz prawne, biorąc pod uwagę złożone wnioski, dotychczasowe opracowania planistyczne dotyczące obszaru jak też interesy prywatne osób zainteresowanych zagospodarowaniem obszaru (wg zgłoszonych wniosków), a także ogółu mieszkańców (protesty przeciw lokalizacji nowych obiektów hodowli trzody chlewnej). Główne przejawy antropizacji środowiska przyrodniczego obszaru opracowania i jego bezpośredniego otoczenia to:

  • zakłady powierzchniowej eksploatacji kruszywa – znaczne przekształcenia m. in. wierzchniej warstwy litosfery, ukształtowania terenu i krajobrazu;
  • obiekty chowu i hodowli zwierząt – źródła wielorakiego oddziaływania na środowisko, przede wszystkim źródła emisji zanieczyszczeń atmosfery, w tym uciążliwych odorów;
  • tereny użytkowania rolniczego, czego efektem są m.in. synantropizacja roślinności, dewaloryzacja struktury ekologicznej terenu oraz specyfika krajobrazu o cechach kulturowego krajobrazu rolniczego;
  • osadnictwo wiejskie - zabudowa wsi Waplewo Wielkie i Waplewko, w tym obiekty mieszkaniowe, zagrodowe, produkcyjne i usługowe - źródła emisji zanieczyszczeń do atmosfery, ścieków komunalnych i gospodarczych oraz odpadów komunalnych i gospodarczych;
  • sieć dróg gminnych, przecinających obszar opracowania (komunikacja samochodowa jako źródło emisji zanieczyszczeń atmosfery i hałasu);
  • nieczynna linia kolejowa Malbork - Małdyty;
  • napowietrzne linie energetyczne średniego i niskiego napięcia.

Na obszarze projektu „Planu…” występują następujące obszary i obiekty chronione ze względu na zasoby materialnego dziedzictwa kulturowego:          zespół pałacowo-parkowy (wpisany do rejestru zabytków), zabytkowe budynki, obszary i obiekty, ujęte w ewidencji zabytków, strefa ochrony konserwatorskiej układu ruralistycznego wsi Waplewo Wielkie,             strefa ochrony ekspozycji układu ruralistycznego wsi Waplewo Wielkie, strefa ochrony stanowiska archeologicznego. Występowanie tak wielu obiektów i obszarów chronionych ze względu na zabytki oraz walory kulturowe i krajobrazowe miało istotne znaczenie dla formułowania ustaleń „Planu”.

Część obszaru projektu „Planu …” (zgodnie z jego zapisami) pozostanie w dotychczasowym użytkowaniu. Nowe tereny inwestycyjne obejmują przede wszystkim zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (MN), zabudowę usługową (U) oraz tereny zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych, składów i magazynów (UP).

Projekt „Planu...” opracowany został zgodnie z założeniami międzynarodowych i krajowych dokumentów z zakresu ochrony środowiska, a ich wytyczne uwzględnia poprzez opracowania regionalne. Plan uwzględnia także przepisy dotyczące ochrony przyrody.

W prognozie oddziaływania na środowisko dokonana została ocena skutków środowiskowych ustaleń planu miejscowego. Przeanalizowano oddziaływanie na następujące elementy środowiska w ich wzajemnym powiązaniu: przypowierzchniową warstwę litosfery, wody powierzchniowe i podziemne, powietrze atmosferyczne i klimat, warunki akustyczne (hałas), roślinność, zwierzęta, różnorodność biologiczna, formy ochrony przyrody, zasoby naturalne, zabytki, dobra materialne, krajobraz i ludzi.

Oceniano oddziaływania bezpośrednie, pośrednie i wtórne, krótko-, średnio- i długoterminowe, chwilowe, okresowe i stałe. W prognozie oceniono, iż plan zawiera, na poziomie swojej ogólności, poprawne ustalenia z zakresu ochrony środowiska. Przedstawiono prognozowane oddziaływania, w większości  neutralne, ale także potencjalnie negatywne na etapach budowy i w etapie eksploatacji. Wdrożenie ustaleń projektu „Planu …” spowoduje szereg typowych i nieuniknionych przekształceń litosfery na etapie budowy nowego zainwestowania. Na etapie funkcjonowania ustaleń projektu „Planu” mogą wystąpić przekształcenia litosfery polegające głównie na wydeptywaniu terenu w wyniku penetracji pieszej oraz rozjeżdżania terenu.

Największe przekształcenia litosfery będą miały miejsce w przypadku podjęcia eksploatacji z złóż kruszywa.  

Ustalenia „Planu..”   nawiązują do zaleceń sformułowanych w „Opracowaniu ekofizjograficznym …” (2019), sporządzonym na potrzeby miejscowego planu.

Rozwiązania alternatywne do ustaleń projektu „Planu …” mogą dotyczyć m.in.:

  • utworzenia pasów zieleni izolacyjnej na terenach istniejącego i planowanego zainwestowania w sąsiedztwie i w otoczeniu dróg, w celu ograniczenia ich uciążliwości aerosamitarnych i akustycznych;
  • utworzenia pasów zieleni izolacyjnej wzdłuż granic planowanych terenów zabudowy usługowej lub/i obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, w celu ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na krajobraz;
  • większego ograniczenia liczby DJP dla obiektów chowu i hodowli zwierząt w celu zmniejszenia negatywnego wpływu tych obiektów na środowisko przyrodnicze oraz zdrowie i komfort mieszkańców.
  1. Ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko

W toku procedury planistycznej sporządzono prognozę oddziaływania na środowisko w październiku 2020 r. (opracowanie Proeko, Gdańsk, dr hab. Maciej Przewoźnika, mgr Wojciech Kiełb), następnie na skutek zmian projektu w wyniku opiniowania i uzgodnień (w szczególności uzgodnień z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku) sporządzono zaktualizowaną prognozę w czerwcu 2022r. (opracowanie Platan, Banino, mgr Wojciech Kiełb).

Podstawowym celem prognozy jest określenie i ocena potencjalnych oddziaływań na środowisko realizacji ustaleń projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Oddziaływania te zachodzą na skutek zmian przeznaczenia terenu, zmian sposobów zagospodarowania terenów objętych planem. Celem prognozy jest również przedstawienie rozwiązań eliminujących lub ograniczających negatywny wpływ na środowisko. Prognoza oddziaływania wykonana do projektu planu miejscowego, zawiera następujące, podstawowe zagadnienia:

  • charakterystykę ustaleń projektu
  • diagnozę stanu środowiska przyrodniczego obszaru projektu i jego otoczenia;
  • analizę celów ochrony środowiska ustanowionych na szczeblu międzynarodowym, wspólnotowym, krajowym i regionalnym istotnych z punktu widzenia projektu
  • określenie i ocenę skutków wpływu realizacji ustaleń projektu na poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego we wzajemnym ich powiązaniu oraz na jakość życia i zdrowie ludzi na etapach realizacji i funkcjonowania;
  • określenie i ocenę skutków wpływu realizacji ustaleń projektu w ujęciu według charakteru ich oddziaływania na środowisko;
  • rozwiązania mające na celu zapobieganie, ograniczenie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko;
  • propozycje dotyczące przewidywanych metod analizy skutków realizacji postanowień projektu oraz częstotliwości jej przeprowadzania;
  • streszczenie w języku niespecjalistycznym.

Plan”  zawiera liczne ustalenia minimalizujące potencjalnie, negatywne oddziaływania na środowisko głównie w zakresach ochrony i kształtowania ładu przestrzennego; ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego oraz ochrony dziedzictwa kulturowego. 

Dla dalszego ograniczenia zakresu jakościowego i przestrzennego negatywnego wpływu ustaleń planu  na środowisko wskazana jest realizacja następujących działań, głównie na etapie wdrażania ustaleń:

  • stosowanie urządzeń o niskich parametrach emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu;
  • maksymalne ograniczenie rozmiarów placów budowy w celu minimalizacji przekształceń wierzchniej warstwy litosfery;
  • zabezpieczenie gruntu i wód w rejonie inwestycji przed zanieczyszczeniami związanymi z pracą sprzętu zmechanizowanego;
  • rekultywacja zniszczonych w procesie budowlanym terenów;
  • maksymalne skrócenie czasu trwania prac budowlanych;
  • zdjęcie aktywnej biologicznie warstwy gleby w miejscach wykopów budowlanych i wykorzystanie jej do kształtowania terenów towarzyszącej zieleni urządzonej;
  • prowadzenie selekcji odpadów, w celu umożliwienia ich prawidłowego unieszkodliwiania i odzyskiwania surowców wtórnych;
  • pozostawienie jak największej powierzchni biologicznie czynnej;
  • maksymalne zachowanie istniejących drzew i krzewów oraz wkomponowanie ich w przyszłe tereny zieleni;
  • wykluczenie zabudowy substandardowej;
  • wzmożona dbałość o estetykę nowej zabudowy;
  • zastosowanie bezwykopowych metod lokalizacji sieci doziemnej liniowej infrastruktury technicznej (np. światłowodów doziemnych, innej kablowej sieci telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej), np. metod płużenia, przecisku, i przewiertu sterowanego itp.;
  • pozostawienie istniejących rowów melioracyjnych jako otwarte.

Realizacja ustaleń planu (w granicach planu nie znajdują się obszary Natura 2000):

  • nie wpłynie na pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt obszarów Natura 2000;
  • nie spowoduje dezintegracji obszarów Natura 2000;
  • nie wpłynie na spójność sieci obszarów Natura 2000.

Nie wystąpi także negatywne oddziaływanie na inne formy ochrony przyrody, w tym na obszary obejmujące część obszaru opracowania lub usytuowane w sąsiedztwie obszaru opracowania.  W związku z powyższym realizacja ustaleń planu nie wymaga kompensacji przyrodniczej.

 

  1. Analiza i ocena przewidywanych znaczących oddziaływań ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na środowisko:

Plan obejmuje zarówno istniejącą jak i planowaną zabudowę wraz z infrastrukturą techniczną w obszarze zainwestowania wsi Waplewo i Waplewko oraz w sąsiedztwie tego zainwestowania.

Do kategorii mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839) mogą należeć przede wszystkim:

  • zabudowa produkcyjna, usługowa, magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą;
  • inwestycje z zakresu budowy liniowych sieci infrastruktury technicznej (w zależności od parametrów).

W zależności od charakteru i parametrów ww. przedsięwzięć mogą one należeć do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie lub zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2022, poz. 1029). Zgodnie z zapisami projektu „Planu…” wykluczono lokalizację przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko za wyjątkiem obiektów infrastruktury technicznej i dróg.

Realizacja ustaleń projektu „Planu…” wraz z infrastrukturą komunikacyjną i techniczną w skumulowanym oddziaływaniu na środowisko spowoduje:

  • zmiany w użytkowaniu terenów dotychczas niezainwestowanych – użytkowanych rolniczo lub jako tereny ogrodów przydomowych/działkowych;
  • oddziaływanie sozologiczne nowego zainwestowania – głównie wpływ na stan aerosanitarny powierza atmosferycznego i klimat akustyczny w wyniku emisji zanieczyszczeń do atmosfery (źródła ciepła i zanieczyszczenia motoryzacyjne) i hałasu ze źródeł komunikacyjnych;
  • wzrost ilości odprowadzania ścieków do kanalizacji sanitarnej;
  • wzrost ilości odprowadzania wód opadowych z dojazdów, miejsc parkingowych i z dachów planowanych obiektów kubaturowych;
  • oddziaływanie na krajobraz, w tym intensyfikację zainwestowania (oddziaływanie lokalne).

Oddziaływanie to będzie się kumulować z oddziaływaniem istniejącego zainwestowania osadniczego wsi Waplewo Wielkie i Waplewko oraz istniejącą siecią infrastruktury (w tym przede wszystkim liniami elektroenergetycznymi oraz istniejącymi drogami), co jest typowe dla rozwojowych obszarów wiejskich.

Klasyfikację oddziaływań na środowisko ustaleń planu, w tym oddziaływania skumulowanego na zdrowie ludzi i na biosferę (nie będą to oddziaływania znaczące), zgodnie z art. 51 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. 2023, poz. 1049, ze zm.) zawiera tabela 7. Klasyfikacja oddziaływań na środowisko ustaleń projektu „Planu...” (str 73 Prognozy, opracowanie Platan, czerwiec 2022r.)

Oddziaływania ustaleń „Planu”  obejmować będą przede wszystkim oddziaływanie na następujące elementy w ich wzajemnym powiązaniu:

Oddziaływanie na środowisko projektowanego zainwestowania

- Powierzchnia ziemi (przypowierzchniowa warstwa litosfery, w tym gleby) - wdrożenie ustaleń planu spowoduje szereg typowych i nieuniknionych przekształceń litosfery na etapie budowy nowego zainwestowania, na wydeptywaniu terenu w wyniku penetracji pieszej oraz rozjeżdżania terenu. Największe przekształcenia litosfery będą miały miejsce w przypadku podjęcia eksploatacji z złóż kruszywa.

- Wody powierzchniowe i podziemne – Przy właściwym funkcjonowaniu wszystkich docelowych elementów systemów unieszkodliwiania ścieków sanitarnych oraz wód opadowych, przewidzianych w projekcie „Planu …”, nie wystąpi negatywne oddziaływanie na wody powierzchniowe i podziemne oraz nie wystąpi zagrożenie dla osiągnięcia celów środowiskowych określonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły” (2016).

- Powietrze atmosferyczne - może wzrosnąć emisja zanieczyszczeń do atmosfery (zanieczyszczenia ze źródeł ciepła i komunikacyjne) w stosunku do stanu aktualnego. Jest to nieuniknione na terenach, na których lokalizowane jest nowe zainwestowanie. Na obecnym etapie procedury planistycznej brak danych do ilościowej oceny prognozowanego oddziaływania realizacji ustaleń projektu „Planu…” na stan zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego.

- Warunki akustyczne (hałas) - Na obszarze projektu „Planu…” podstawowym źródłem hałasu będzie komunikacja samochodowa związana z obsługą istniejącego i nowego zainwestowania. Na obecnym etapie procedury planistycznej brak danych do ilościowej oceny prognozowanego oddziaływania realizacji ustaleń projektu „Planu …” na stan klimatu akustycznego.

- Klimat - modyfikacje topoklimatu – Modyfikacje topoklimatu w wyniku realizacji ustaleń projektu „Planu …” wystąpią głównie na terenach planowanego zainwestowania, w wyniku oddziaływania nowo wprowadzonej zabudowy. Będą to przekształcenia nieznaczne ze względu na znaczny udział wymaganej powierzchni biologicznie czynnej. Należy wdrażać działania z zakresu mitygacji do zmian klimatu (np. zachowanie i urządzenie jak największej powierzchni terenów zieleni) i adaptacji do skutków zmian klimatu (m.in. rozwiązania organizacyjne i techniczne, w tym zwłaszcza z zakresu odprowadzania wód opadowych i wzmocnienia konstrukcji dachów).

- Pole elektromagnetyczne – W wyniku realizacji ustaleń projektu „Planu…” nie przewiduje się wystąpienia ponadnormatywnego pola elektromagnetycznego na terenach dostępnych dla ludzi.

- Gospodarka odpadami – Ustalenia projektu „Planu...” w zakresie gospodarki odpadami są poprawne w aspekcie kompleksowo ujmowanej ochrony środowiska. Prawidłowo prowadzona gospodarka odpadami, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie stwarza zagrożeń dla stanu środowiska i warunków życia ludzi.

- Szata roślinna, grzyby, fauna i różnorodność biologiczna – Realizacja ustaleń projektu „Planu...” spowoduje częściową likwidację przede wszystkim roślinności agrcenoz oraz roślinności ruderalnej. W efekcie wdrożenia ustaleń projektu „Planu …” wystąpi głównie dalsza synantropizacja fauny, zwłaszcza pospolitych gatunków ptaków i drobnych ssaków oraz płoszenie fauny na etapach budowy i eksploatacji planowanej zabudowy. Realizacja ustaleń projektu „Planu …” nie wpłynie negatywnie na osnowę ekologiczną gminy Stary Targ i nie spowoduje zmniejszenia bioróżnorodności w ujęciu regionalnym.

- Korytarze ekologiczne, formy ochrony przyrody, w tym obszary Natura 2000 –  Realizacja ustaleń projektu „Planu” w zakresie intensyfikacji zainwestowania w rejonie wsi Waplewo Wielkie i Waplewko utrwali przerwanie ciągłości korytarza subregionalnego „Łącznik dolin Liwy i Dzierzgoń” wyznaczonego w „Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030”. Projekt „Planu…” przewiduje natomiast zalesienie terenów oznaczonych jako 57.ZLz,WS i 59.ZLz,WS – dawnego, nieeksploatowanego wyrobiska kruszywa. Projekt „Planu…” jest zgodny z Uchwałą Nr 259/XXIV/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie obszarów chronionego krajobrazu w województwie pomorskim (Dz. Urz. Woj. Pom. 2016, poz. 2942). Realizacja ustaleń projektu „Planu…” wymaga uwzględnienia wymogów dotyczących ochrony gatunkowej, zgodnie z przepisami zawartymi w ww. aktach prawa powszechnego. W odniesieniu do pomników przyrody wpływ realizacji ustaleń projektu „Planu …” będzie neutralny. Projekt „Planu…” przewiduje ochronę i zachowanie pomników przyrody znajdujących się na obszarze projektu „Planu…”. Ze względu na lokalny charakter i znaczne odległości realizacja ustaleń projektu „Planu …” nie będzie miała wpływu na formy ochrony przyrody w otoczeniu jego obszaru.

- Zasoby naturalne – Realizacja ustaleń projektu „Planu…” będzie związana ze zmniejszeniem powierzchni terenów użytkowanych dotychczas rolniczo. Realizacja ustaleń projektu „Planu…” związana będzie ze wzrostem zapotrzebowania na wodę i nie spowoduje zagrożeń dla jakości wód powierzchniowych i podziemnych.

- Krajobraz Realizacja ustaleń projektu „Planu...” spowoduje dalsze przekształcenie krajobrazu wsi Waplewo Wielkie i Waplewko w wyniku intensyfikacji zainwestowania osadniczego. Przy założeniu wdrożenia ustaleń projektu „Planu...” dotyczących zasad kształtowania ładu przestrzennego, dopuszczone w projekcie „Planu…” zainwestowanie nie wpłynie negatywnie na krajobraz. Ostateczne zmiany krajobrazowe zależne będą od standardu i formy architektonicznej planowanych obiektów, jakości ich wykonania oraz charakteru urządzonej zieleni towarzyszącej.

- Zabytki i dobra materialne – Wdrożenie ustaleń projektu „Planu …” zapewni efektywną ochronę materialnego dziedzictwa kulturowego.  Realizacja ustaleń projektu „Planu...” umożliwi wprowadzenie dalszego zainwestowania oraz rozbudowę lub budowę infrastruktury technicznej (sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne) i komunikacyjnej oraz spowoduje wzrost zasobności obszaru w dobra materialne.

- Ludzie - Realizacja ustaleń projektu „Planu …” nie spowoduje wystąpienia zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi. W projekcie planu miejscowego występują ustalenia których skutki, oddziaływanie na środowisko i jego elementy ocenione zostało w prognozie w większości jako neutralne.

 

  1. Opinie właściwych organów, o których mowa w art. 57 i 58 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Opinia Powiatowego Inspektora Sanitarnego

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Malborku   zaopiniował projekt planu w trybie tzw. „milczącej zgody”- nie przedstawiając opinii.

Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Gdańsku zaopiniował projekt Planu  bez uwag - opinia ONS.9022.4.113.2022.AZ z dnia 27lipca 2022 r.

Opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku

Do projektu planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał opinię - pismo RDOŚ-Gd-WZP.410.18.8.2022.MP.1 z dnia 27 kwietnia 2022r.   - bez uwag..

Postanowieniem RDOŚ-Gd-WZP.610.18.5.2022.MP.1 z dnia 27 kwietnia 2022r. RDOŚ w Gdańsku uzgodnił projekt Planu w zakresie ochrony przyrody.

 

  1. Informacja o udziale społeczeństwa w postępowaniu, zgłoszone uwagi i wnioski

Wójt Gminy Stary Targ na każdym etapie procedury planistycznej dotyczącej planu miejscowego zapewnił jawność i przejrzystość w/wym. procedury. W szczególności dotyczy to etapów związanych z udziałem społeczeństwa: składania wniosków, dyskusji publicznej oraz możliwości składania uwag.

Zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu oraz ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Stary Targ ogłosił o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w lokalnej prasie, na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz na stronie internetowej Urzędu. Przy sporządzaniu miejscowego planu pod uwagę wzięto zgłoszone wnioski instytucji, organów i zarządców dróg oraz sieci. W procedurze formalno-prawnej w wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne wnioski dotyczące procedury oddziaływania na środowisko.

Projekt planu miejscowego był wykładany do publicznego wglądu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko: w dniach od 15 lipca 2023r. do 18 sierpnia 2023r. przeprowadził w dniu 02 sierpnia 2023 r. dyskusję publiczną nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami, Wójt przyjmował uwagi do planu i prognozy w terminie do dnia 01 września 2023r.

W toku procedury planistycznej wniesiono w wyznaczonym terminie  jedno pismo osoby fizycznej  z uwagami do projektu planu.  Uwaga dotyczyła  dz. geod. 75/12 w Waplewie, autor uwagi wnosił o usunięcie zapisu planu nakazującego ochronę i zachowanie wartościowego drzewostanu z dz. 75/12 (teren 47.MN,U wg ustaleń Planu). Uwaga ta w rozstrzygnięciu Wójta nie została uwzględniona, zapisy Planu pozostawiono bez zmiany. Plan w §6 (Zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, w tym krajobrazów kulturowych oraz dóbr kultury współczesnej) w ust 2 pkt 10 zawiera ustalenia w brzmieniu:

„10)      dla wartościowego drzewostanu wskazanego na rysunku planu w granicach terenów 40.MN,U, 47.MN,U, 92.MN,U ustala się nakaz zabezpieczenia warunków fitosanitarnych z dopuszczeniem zabiegów pielęgnacyjnych; wycinkę drzew dopuszcza się w sytuacji zagrożenia życia i  mienia z zastosowaniem zasady rekompensacji przyrodniczej z gatunków drzew tożsamych z usuniętymi lub drzew szlachetnych jak dąb, lipa, buk;”

O rozstrzygnięcie uwag z uzasadnieniem Wójt Gminy Stary Targ  zakomunikował w zarządzeniu nr 47/2023 z dnia 15 września 2023r., zamieszczonym na stronach internetowych Urzędu Gminy.

  1. Wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko

Ze względu na charakter planowanego zainwestowania i odległość obszaru od granic państwa nie wystąpi oddziaływanie transgraniczne.

 

  1. Propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu

W prognozie zaproponowano następujące zakresy monitoringu skutków realizacji ustaleń planu:

  • stosowanie zasady minimalnej ingerencji w środowisko i zasięgu przestrzennego „placów budowy” (na bieżąco w trakcie budowy);
  • wpływ prac budowlanych na warunki gruntowo-wodne (na bieżąco);
  • kontrola gospodarki odpadami - na etapie budowy i funkcjonowania (co najmniej dwa razy w roku);
  • kontrola stanu i sprawności instalacji infrastruktury technicznej w celu ograniczenia potencjalnych możliwości wystąpienia awarii (na bieżąco zgodnie z przepisami);
  • kontrola systemów unieszkodliwiania ścieków bytowych oraz opadowych (raz w roku).

Ponadto należy:

-           w sposób ciągły diagnozować zmiany w zakresie zagospodarowania przestrzeni na podstawie systematycznych inwentaryzacji (zadanie samorządu gminnego), stosownie do wymagań ustawy - art 32 co najmniej raz w kadencji należy dokonać oceny zmian w zagospodarowaniu i aktualności opracowań planistycznych

            - w sposób ciągły diagnozować stan obszarów i obiektów zabytkowych (rejestrowych oraz ujawnionych w ewidencji zabytków), na przykład przy okazji cyklicznie sporządzanego programu opieki nad zabytkami  - jest to zadanie władz gminy oraz służb konserwatorskich

 

Monitoringi te realizowane będą w ramach przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz prawa lokalnego.

 

……………………………………….

Wójt Gminy Stary Targ

Metryka

sporządzono
2023-10-25 przez Jamróz Anna
udostępniono
2023-10-25 10:53 przez Knapik Ewelina
zmodyfikowano
2023-10-25 10:54 przez Knapik Ewelina
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
80
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.