Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Gmina Stary Targ
Menu góra
Strona startowa Zarządzenia Wójta Gminy 2023
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Zarządzenie Nr 56/2023 - 2023, menu 252, artykuł 1466 - BIP - Gmina Stary Targ”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

2023

Zarządzenie Nr 56/2023

ZARZĄDZENIE NR 56/ 2023

 WÓJTA GMINY STARY TARG

z dnia 17 października 2023 r.

w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej Gminy Stary Targ na rok 2024.

Na podstawie art. 30 ust.2 pkt2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym   (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zmianami ), art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późń. zmianami ) oraz uchwały Nr  XL/360/10 Rady Gminy Stary Targ z dnia 22 czerwca 2010 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu ( z późniejszymi zmianami ) zarządzam co następuje:

  • 1. 1. Zobowiązuje się dyrektorów jednostek organizacyjnych i samorządowych instytucji kultury, kierowników referatów oraz pracowników merytorycznych Urzędu Gminy do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na 2024 rok oraz do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stary Targ na rok 2024 i lata następne.
  1. Materiały planistyczne winny uwzględniać:

1) założenia przyjęte do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na rok 2024 Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2024 i lata następne, zawarte w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;

2) oraz złożone wnioski:

  1. a) Rady Gminy;
  2. b) sołectw;
  3. c) organizacji pozarządowej;
  4. d) innych podmiotów i mieszkańców gminy.
  • 2. Niniejsze zarządzenie należy przekazać dyrektorom jednostek organizacyjnych i samorządowych instytucji kultury oraz kierownikom referatów Urzędu Gminy za potwierdzeniem odbioru.
  • 3. Nadzór nad całokształtem prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu na rok 2024 sprawuje Skarbnik Gminy.
  • 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

                                                                                                 Wójt Gminy Stary Targ

 

                                                                                                  Wiesław Kaźmierski

 

 

 

                                            Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 56/2023

                                            Wójta Gminy Stary Targ z dnia 17.10.2023 r.

Założenia i zasady opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy Stary Targ na rok 2024 oraz WPF na rok 2024 i lata następne.

Zasady konstrukcji projektu budżetu

  1. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2024 rok należy opracować zgodnie z:
  2. zasadami ustalonymi w obowiązującej Uchwale uchwały Nr  XL/360/10 Rady Gminy Stary Targ z dnia 22 czerwca 2010 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu ( z późniejszymi zmianami )
  3. Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2023r. poz.1270 z       późn. zm),
  4. Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2023 r. poz. 40 )
  5. d) Ustawą z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ( Dz. U. z 2021r. poz.38 z późn. zmianami),
  6. e) Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 lipca 2023r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1347 z późn. zmianami.)

 

  1. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne,które należy uwzględnić przy opracowaniu wielkości budżetowych na 2024rok:
  2. prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniesie 6,6%
  3. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę od stycznia 2024r.do czerwca 2024r. wyniesie 4 242,00 zł. i od lipca 2024r.  do grudnia 2024r. będzie wynosiła 4300,00 zł.
  4. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej prognozuje się,że nominalne tempo wzrostu przeciętnego wynagrodzenia wyniesie 11,1%,
  5. przewidywane dochody i wydatki należy zaplanować w oparciu o wykonanie za 10 miesięcy roku 2023.

 

 

Założenia w zakresie prognozowania dochodów budżetowych gminy

  1. Szacowanie dochodów opierać się powinno na zasadach ostrożnościowych i gruntownie uzasadnionych.
  2. Przy ustaleniu poziomu dochodów na 2024 rok należy uwzględnić:
  3. przewidywane wykonanie dochodów budżetowych w roku 2023
  4. informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów i Pomorskiego Urzędu  Wojewódzkiego o przyznanych kwotach subwencji i dotacji oraz prognozowanych wpływach z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych
  5. informacje urzędów skarbowych na temat przewidywanych dochodów
  6. planowane zmiany cen świadczonych usług
  7. przepisy podatkowe i prognozowane stawki podatków i opłat lokalnych
  8. poziom windykacji zaległości podatkowych,
  9. podjęte działania w celu pozyskiwania dodatkowych środków finansowych, w tym z Unii Europejskiej, budżetu państwa, itp.
  10. planowane zmiany innych należności budżetowych wynikające ze zmieniających się przepisów.
  11. Dochody budżetu planuje się w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, z podziałem na bieżące i majątkowe.
  12. W zakresie prognozowania dochodów należy dokonać szczegółowego podziału źródeł dochodów i uzasadnić wymiernie każdy ich składnik, podając ich szczegółową kalkulację. Założony plan wpływów winien być realny do wykonania. Proponowane kwoty należy uzasadnić podając podstawę i przyczyny wzrostu lub zmniejszenia w skutku do przewidywanego wykonania roku bieżącego.
  13. Dochody bieżące należy prognozować w następujący sposób:
  14. Dotacje celowe na zadania własne i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej – w kwotach podanych przez Wojewodę Pomorskiego oraz Delegaturę Krajowego Biura Wyborczego w Gdańsku
  15. Subwencje- w kwotach podanych przez Ministra Finansów
  16. Udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych- w kwocie podanej przez Ministra Finansów
  17. Dotacje celowe (w tym pomoc finansowa ) uzyskane od innych jednostek samorządu terytorialnego ujmuje się na podstawie obowiązujących zapisów porozumień i umów
  18. Dochody z podatków i opłat lokalnych według obowiązujących stawek podatkowych Przy szacowaniu dochodów uwzględnić wskaźnik ściągalności.
  19. Dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi szacować na podstawie obowiązujących stawek. Przy szacowaniu dochodów uwzględnić wskaźnik ściągalności.
  20. Dochody z majątku gminy szacować na podstawie wykazu mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży w 2024 roku, zawartych umów najmu i dzierżawy oraz planowanych przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
  21. Dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż alkoholu szacować na podstawie ilości zezwoleń na sprzedaż jednorazową.
  22. Zaliczki i refundacje ze środków Unii Europejskiej ustalić z uwzględnieniem planowanych terminów składania wniosków o płatność oraz wynikającego z umowy czasu ich weryfikacji i poświadczenia przez Instytucję Zarządzającą.
  23. Podstawą planowania wydatków na 2024 rok jest przewidywane wykonanie wydatków budżetowych w roku 2023.
  24. Wydatki budżetowe podlegają ograniczeniom formalno-prawnym wynikających z art. 242 i 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych. Reguły wydatkowe określone w art. 242 ustawy nakazują zachowanie zasady zrównoważonego budżetu bieżącego, co oznacza, że planowane i wykonane wydatki bieżące nie mogą przekroczyć wartości dochodów bieżących powiększonych o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki będące nadwyżką środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikając z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w części finansującej deficyt budżetu. W roku budżetowym 2024 planuje się korzystanie z nadwyżki budżetowej czy z wolnych środków w celu pokrycia wydatków bieżących budżetu.
  25. Kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, zleconych, kontynuowanych i wynikających z zawartych umów. Ustala się następujący priorytet wydatków budżetowych:
  26. Zabezpieczenie środków finansowych na zadania budżetowe dla jednostek organizacyjnych gminy na poziomie zapewniającym ich sprawne i nieprzerwane funkcjonowanie
  27. Zapewnienie środków na niezbędne remonty i naprawy zabezpieczające mienie komunalne
  28. Zapewnienie środków na inwestycje kontynuowane i ujęte w limitach wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.
  29. Wydatki bieżące rzeczowe planuje się na podstawie przewidywanego wykonania roku 2023, pomniejszonego o jednorazowe wydatki w bieżącym roku, a powiększonego o dodatkowe zadania roku przyszłego. Wydatki należy uzasadnić, omawiając szczegółowo przewidywane wykonanie roku 2023 i założenie do planu na 2024 rok, z uwzględnieniem:
  30. zmiany wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych
  31. czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku
  32. wydatków jednorazowych lub występujących w 2024 roku
  33. kwot planowanych wydatków w poszczególnych rozdziałach dla nowych zadań przewidzianych do realizacji w 2024 roku.
  34. Jednostki planujące wydatki na remonty bieżące winny wskazać zakres planowanych remontów z wyszczególnieniem remontów związanych z decyzjami i nakazami organów nadzoru. Do projektu budżetu należy dołączyć szczegółową kalkulację prac i szacunkowy kosztorys.
  35. Wynagrodzenie osobowe kalkulować wg kwot wynikających ze stosunku pracy na dzień 30 września 2023r., biorąc pod uwagę skutki finansowe planowanych zmian organizacyjnych do końca 2023r. oraz w roku 2024, przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych, ewentualnych odpraw emerytalnych i funduszu nagród planować w wysokości 1% planowanych wynagrodzeń osobowych ogółem.
  36. Jednostki oświatowe w zakresie wydatków płacowych nauczycieli winni przyjąć:
  • Przewidywane zatrudnienie w 2024 roku zgodnie z zatwierdzonymi arkuszami organizacyjnymi szkół i planami pracy placówek,
  • Wynagrodzenie – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz zatwierdzonymi regulaminami dodatków do wynagrodzeń (motywacyjny, funkcyjny) przewidywanych nagród jubileuszowych, ewentualnych odpraw emerytalnych. Pula na dodatki motywacyjne dla nauczycieli na poziomie roku 2023 ze przewidywanym wzrostem 12,3 %. Ponadto w materiałach planistycznych należy uwzględnić 1 % funduszu płac pracowników pedagogicznych na dokształcenie i doskonalenia zawodowe nauczycieli oraz wzrost odpisu ZFŚS dla nauczycieli.

 

  1. Wydatki na wynagrodzenie bezosobowe kalkulować wg zawartych i planowanych umów, ze wskazaniem przewidywanych kwot środków na realizacje każdej z nich.
  2. Wydatki z tytułu dodatkowych wynagrodzeń rocznych planuje się w wysokości 8,5 % sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej  (Dz. U. z 2016 r. poz 221z poź zmianami ).
  3. Składki na ubezpieczenia społeczne planuje się w wysokości określonej w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. z 2021 r. pozycja 423 z późn. zm.)
  4. Składki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości 1,0% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.
  5. Składki na Fundusz Solidarnościowy - 1,45% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.
  6. Należy uwzględnić dopłatę w wysokości 1,5 % od wynagrodzeń brutto dla pracowników przystępujących do Pracowniczych Planów Kapitałowych.
  7. Opis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych planować zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2018 r. poz 1316 z późn. zm.). do planowania wysokości opisu podstawowego przyjąć kwotę bazową stosowaną w roku 2022.

W odniesieniu do placówek oświatowych odpis na fundusz świadczeń socjalnych od nauczycieli planować zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. nr 191ze zmianami ).

  1. Przy planowaniu środków na zadania inwestycyjne pierwszeństwo w zabezpieczeniu finansowania mają zadania przewidziane do zakończenia w 2023 roku, następnie zadania kontynuowane oraz z potwierdzonym zewnętrznym wsparciem finansowym. Planowanie środków na nowe zadania, a także na zadania nie obligatoryjne może nastąpić w koniecznych i uzasadnionych przypadkach.
  2. W projekcie budżetu gminy przyjmuje się rezerwę ogólną na wydatki nieprzewidziane w wysokości do 1 % wydatków budżetowych oraz rezerwy celowe, w tym m.in. na na zarządzanie kryzysem – w wysokości 0,5 % wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu. Suma rezerw celowych nie może przekroczyć 5% planowanych wydatków budżetowych.
  3. W wydatkach majątkowych wyodrębnia się wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków z budżetu UE.

 

Do wykazu wydatków majątkowych  należy dołączyć wykaz  zadań inwestycyjnych  wraz z informacją o finansowaniu  obejmującą między innymi:

  • nazwę zadania,
  • wartość nakładów na realizacje zadania
  • rok rozpoczęcia
  • okres realizacji zadania inwestycyjnego
  • wielkość nakładów zrealizowanych
  • wielkość nakładów planowanych na rok 2023 i lata następne,

W planach wydatków inwestycyjnych należy uwzględnić wydatki wynikające z obowiązującej Wieloletniej Prognozy finansowej na lata 2024-2028.

 

Zakres i terminy składania materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy na 2024 rok oraz dyrektorzy jednostek organizacyjnych, pracownicy i osoby odpowiedzialne za ich opracowanie i weryfikację.

  1. Materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2024 rok należy sporządzić w formie opisowej i tabelarycznej. Część opisową należy opracować w podziale na zadania, działy i rozdziały, natomiast część tabelaryczną zgodnie z załącznikami do niniejszego zarządzeni. Materiały planistyczne należy złożyć, w wersji elektronicznej na adres skarbnik@gminastarytarg.pl,  lub w sekretariacie UG w Starym Targu w nieprzekraczalnym terminie do 10 listopada 2023 roku.
  2. Jednostki organizacyjne składają:
    • W zakresie wydatków:
    • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wskazuje dodatkowo źródło finansowania wydatku oraz zastosowanie wydatków na realizację programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i w zakresie profilaktyki narkomanii
  3. Samorządowa instytucja kultury składania materiałów planistyczne wraz z kalkulacją w zakresie przychodów i kosztów w szczegółowości paragrafów klasyfikacji budżetowej, zawierającą wycenę oraz objaśnienia prognozowanych kwot.
  4. Pracownicy merytoryczni w Urzędzie Gminy składają:
  • W zakresie dochodów
  • W zakresie wydatków
  • W zakresie zadań inwestycyjnych wykaz ( odrębnie dla każdego zadania inwestycyjnego)
  • W zakresie realizacji przedsięwzięć

Zgodnie z art. 226 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych przez przedsięwzięcia należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania związane z programami finansowymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2i 3 oraz umowami o partnerstwie publiczno- prawnym.

  1. Pracownicy na samodzielnych stanowiskach, zgodnie z zakresem wykonywanych zadań na danym stanowisku, zobowiązani są dołączyć do druków inne zastawienia, które należy uwzględnić przy opracowaniu projektu budżetu na 2024 rok, m.in.:
  2. Wykaz mienia przewidzianego do sprzedaży
  3. Wykaz zawartych umów najmu i dzierżawy
  4. Wykaz zadań realizowanych i planowanych do realizacji przy udziale środków zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej, ze wskazaniem etapu aplikowania o środki współfinansowane
  5. Inne
  6. Przyjęta wielkości w poszczególnych pozycjach przedłożonego planu muszą posiadać ekonomiczne uzasadnienie. W materiałach projektowych bezwzględnie obowiązuje zasada realnego ujmowania wydatków. Wydatki należy planować biorąc pod uwagę maksymalną dyscyplinę budżetową m.in. poprzez rygorystyczne przestrzeganie zasady oszczędności zdefiniowanej w ustawie o finansach publicznych, jako uzyskanie najlepszych efektów z danych nakładów.
  7. Materiały do projektu budżetu powinny być sporządzone w układzie klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów, i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1371).
  8. W materiałach planistycznych należy zmieścić kalkulację odrębnie dla każdego źródła dochodów (p przychodów) w paragrafie i każdego typu zakupu lub usługi w paragrafie wydatkowym, ze szczególnym uwzględnieniem czynników kształtujących  wzrost lub spadek projektowych wielkości w stosunku do przewidywanego wykonywania na dzień 31.12.2023 r. Przewidywane wykonanie ma stanowić wielkość realną, tj. wielkość aktualnego planu skorygowaną o kwoty, co do których zachodzą przesłanki, że nie zostaną wykonane w ramach planu 2023 r.

Zobowiązuje się wszystkie jednostki organizacyjne gminy  oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach Urzędu Gminy do przygotowania materiałów i wzajemnej współpracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metryka

sporządzono
2023-11-06 przez Skrzypek Mirosława
udostępniono
2023-11-06 09:22 przez Knapik Ewelina
zmodyfikowano
2023-11-06 09:23 przez Knapik Ewelina
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
76
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.