Informacje ogólne
KONTAKT:
Urząd Stanu Cywilnego w Starym Targu ul. Główna 20, 82 – 410 Stary Targ
Tel. 55 640 50 50 w.211
Email: usc@gminastarytarg.pl
Płatności z zakresu USC dokonywane są na konto: Urzędu Gminy w Starym Targ:
Nr konta: 40 8309 0000 0011 3218 2000 0070.
KIEROWNIK URZĘDU STANU CYWILNEGO:
Katarzyna Borsuk
ZAKRES WYKONYWANYCH CZYNNOŚCI:
- rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów, które nastąpiły na terenie Gminy Stary Targ
- wydawanie odpisów z aktów stanu cywilnego: skróconych, zupełnych, wielojęzycznych oraz wielojęzycznych standardowych formularzy
- wydawanie zaświadczeń: o stanie cywilnym, o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego w formie wyznaniowej, o zdolności prawnej obywatela RP do zawarcia związku małżeńskiego za granicą
- wydawanie decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk
- wpisywanie do rejestru stanu cywilnego urodzeń, małżeństw, zgonów, rozwodów sporządzonych za granicą – transkrypcja aktów
- dokonanie sprostowania i uzupełnienia danych w aktach stanu cywilnego
- przyjmowanie oświadczeń: o uznaniu ojcostwa, o nadanie dziecku nazwiska męża matki, o powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
- organizujemy uroczystości jubileuszowe 50-lecia pożycia małżeńskiego na wniosek zainteresowanych małżonków
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego – t.j. Dz.U. z 2020r. poz.463
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – t.j. Dz.U. z 2020r. poz.1359
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej – t.j. Dz.U. z 2019r. poz.1000
- Ustawa z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska – t.j. Dz.U. z 2020r. poz.707
- Ustawa z dnia 11 stycznia 2019r. o dokumentach publicznych – t.j. Dz.U. z 2019r. poz. 53
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich U.E. – Dz.U. z 2019r. poz.860
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego – t.j. Dz.U. z 2020r. poz.256
KALUZULA INFORMACYJNA DOT. USC ORAZ ZMIANY IMIENIA I NAZWISKA *
Urząd Stanu Cywilnego w Starym Targu przechowuje akty urodzeń przez okres 100 lat, akty małżeństw i zgonów przez okres lat 80.
Po upływie okresu przechowywania akt stanu cywilnego- akta te przekazywane są do Archiwum Państwowego w Malborku ul. Starościńska 1, 82 – 200 Malbork
Tel. 55 647 44 55 email: sekretariat@malbork.ap.gov.pl
Urząd Stanu Cywilnego przechowuje przedwojenne księgi urodzeń sporządzone w języku niemieckim z lat 1920 – 1938 z ówczesnych USC: Stary Targ, Waplewo Wielkie, Dąbrówka Malborska, Tropy, Szropy (Zielonki).
Urząd Stanu Cywilnego nie posiada ksiąg urodzeń, małżeństw i zgonów z okresu działań wojennych tj. z lat 1939 – 1945; część z ksiąg z w/w okresu może być przechowywane w Urzędzie Stanu Cywilnego I w Berlinie;
ponadto brak księgi urodzeń z roku 1928 z ówczesnego USC Dąbrówka Malborska, USC Stary Targ;
Księgi powojenne:
- USC Stary Targ
- księgi urodzeń z lat 1945 – 1967,
- księgi małżeństw z lat 1945 – 1967,
- księgi zgonów z lat 1945-1947, 1948-1952,1953-1957,1958-1962, 1963-1967.
- USC Szropy
- księgi urodzeń z lat 1946-1967,
- księgi małżeństw z lat 1945-1959,
- księgi zgonów z lat 1945-1953, 1946-1947,1954-1959.
- USC Waplewo Wielkie
- księgi urodzeń z lat 1955-1957,
- księgi małżeństw z lat 1955-1957,
- księgi zgonów z lat 1955-1956, 1957
- USC Dąbrówka Malborska
- księgi urodzeń z lat 1955,1956, 1957,
- księgi małżeństw z lat 1955,1956,1957,
- księgi zgonów z lat 2955,1956,1957.
Księgi urodzeń, małżeństw i zgonów z terenu Gminy Stary Targ z lat 1968 – 1972 posiada Urząd Stanu Cywilnego w Sztumie.
Zgłoszenie urodzenia:
Należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenia należy dokonać w ciągu 3 dni.
Wymagane dokumenty:
Dowody osobiste rodziców dziecka, odpis akt małżeństwa dla dziecka pochodzącego z małżeństwa/ odpis aktu urodzenia matki w przypadku panny.
Jeżeli dziecko ma być uznane przez ojca dziecka – rodzice winni być pełnoletni i winni zgłosić się razem.
Jeżeli od uprawomocnienia się wyroku rozwodowego minęło 300 dni, dziecko może być uznane przez biologicznego ojca, który winien zgłosić się wraz z matką dziecka.
Jeżeli od zgonu męża minęło 300 dni, dziecko może być uznane przez biologicznego ojca, który winien zgłosić się wraz z matka dziecka.
Jeżeli matka małoletniego dziecka zawarła małżeństwo z mężczyzną, który nie jest biologicznym ojcem dziecka i dziecko nosi nazwisko matki – dopuszczalne jest nadanie dziecku nazwiska męża matki. – jeżeli dziecko ukończyło 13 lat wymagana jest jego zgoda.
* wniosek o nadanie dziecku nazwiska męża/matki
Zawarcie małżeństwa:
Małżeństwo może być zawarte przez osoby pełnoletnie, które ukończyły 18 lat, po upływie miesiąca od momentu kiedy osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo złożyły pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Wydanie zaświadczenia do ślubu wyznaniowego następuje w dniu złożenia wymaganych dokumentów i ważne jest 6 miesięcy od jego wydania.
*wniosek o wydanie zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
Wymagane dokumenty:
Dowody osobiste, odpisy aktów stanu cywilnego –akt urodzenia w przypadku panny i kawalera; - akt małżeństwa z adnotacją o rozwodzie w przypadku osób rozwiedzionych/ lub adnotacją o ustaniu małżeństwa w przypadku wdowy, wdowca.
Opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa wynosi 84,00zł
Jeśli ślub cywilny ma się odbyć poza lokalem USC opłata dodatkowa wynosi 1000zł.
Świadkowie muszą być pełnoletni i posiadać do okazania dowody osobiste.
Obywatel RP zamierzający zawrzeć małżeństwo za granicą może otrzymać zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo
*wniosek o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą
*wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym
Rozwiązanie małżeństwa przez rozwód
Na podstawie wyroku Sądu do aktu małżeństwa dodawana jest wzmianka o rozwodzie i aktualizowana jest baza PESEL w związku ze zmianą stanu cywilnego na rozwiedziona/y.
Rozwiedziony małżonek w ciągu 3 miesięcy od uprawomocnienia się rozwodu może powrócić do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
A po upływie tego terminu nazwisko można zmienić tylko decyzją administracyjną.
*wniosek o zmianę imienia lub nazwiska
Jeżeli małżeństwo zawarte w tut. USC zostało rozwiązane przez rozwód za granicą należy złożyć wniosek o wpisanie wyroku orzeczonego poza granicami RP.
*wniosek o wpisanie wyroku orzeczonego poza granicami RP
Zgłoszenie zgonu:
Należy dokonać najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia sporządzenia karty zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin od zgonu.
Wymagane dokumenty
Karta zgonu wystawiona przez lekarza, dowód osobisty osoby zmarłej, dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon.
Odpisy aktów stanu cywilnego:
Wydaje się na wniosek osoby której akt dotyczy, jego wstępnego (rodzice, dziadkowie), jego zstępnego (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka, przedstawiciela ustawowego, sądu lub innego organu państwowego, osobie która wykaże interes prawny – stosowny dokument do wglądu.
*wniosek o wydanie odpisu asc 1
*wniosek o wydanie odpisu asc 2
Jeśli potrzebny jest odpis aktu za granicą to należy złożyć wniosek o wydanie odpisu wielojęzycznego lub też o wydanie wielojęzycznego standardowego formularza – tłumaczenie pomocnicze do odpisów skróconych aktów stanu cywilnego.
*wniosek o wydanie wielojęzycznego standardowego formularza
Opłata skarbowa za wydanie odpisów wynosi stosownie:
Odpis skrócony – 22,00zł
Odpis zupełny – 33,00zł
Opłata za wydanie wielojęzycznego standardowego formularza dodatkowo 17,00zł
Jeśli wydany akt stanu cywilnego zawiera błędy to należy akt ten sprostować na podstawie wcześniejszych aktów zgodnie z art. 35 ustawy PASC lub też jeżeli nie zawiera wszystkich danych akt taki należy uzupełnić zgodnie z art. 37ustawy PASC.
*wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie aktu małżeństwa
Wpisanie do rejestru stanu cywilnego aktu sporządzonego za granicą – transkrypcja
Osoba występująca z wnioskiem o wpisanie zagranicznego aktu może uczynić to osobiście lub za pośrednictwem konsula RP za granicą.
Wymagane dokumenty
Odpis zagranicznego aktu stanu cywilnego wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski/ wielojęzyczny odpis aktu stanu cywilnego,
W przypadku gdy zagraniczny dokument nie posiada wszystkich danych wymaganych w polskim dokumencie - niezbędne jest jego uzupełnienie, jeśli zaś zawiera dane niezgodne ze wcześniej sporządzonymi aktami wymagane jest jego sprostowanie.
*wniosek o wpisanie urodzenia które nastapiło za granicą
*wniosek o wpisanie małżeństwa do rejestru które nastąpiło za granicą